Over

Drukwerk

Gedurende vele jaren was Eelko Weeda werkzaam als meubelmaker. Maar weinigen in zijn omgeving waren er van op de hoogte dat hij zich daarnaast toelegde op het ontwerpen van voorwerpen en grafiek. Zijn levendige belangstelling voor de wiskunde speelde hierin een grote rol. In de zomer van 2023 trad Weeda in de openbaarheid met een succesvol verlopen tentoonstelling van drukwerken op paneel.

Alle toen tentoongestelde werken hebben een formaat van ruim een halve meter in het vierkant. Door middel van een hoogdrukprocedé in verschillende drukgangen zijn op de panelen patronen aangebracht. De techniek is door Weeda zelf in de loop van de jaren ontwikkeld. Kenmerkend voor het technische resultaat is de fraaie textuur in de bedrukking.

De steeds wisselende ritmes en de veranderingen in de basisfiguurtjes zijn gebaseerd op de combinatietheorie in de wiskunde. Verwantschap met de seriële muziek dringt zich op. In beide gevallen is immers sprake van reeksen en transformaties daarvan. Deze werken moeten daarom gerekend worden tot de conceptuele kunst al vormt de ambachtelijke uitvoering er een aantrekkelijk aspect van.

De panelen zijn eigenlijk Augenmusik in de letterlijke betekenis van het woord. Net als in muzikale constructies voelt de beschouwer dat hier niet zomaar iets gebeurt, maar dat sprake is van noodzakelijkheid of onontkoombaarheid die meteen de kwaliteit van dit werk uitmaakt. Deze kunstwerken hebben een cerebraal karakter maar tegelijk zijn zij uiting van emotie. Ze vormen het antwoord van een tot scheppen geroepen mens geconfronteerd met de grotendeels onbegrijpelijke werkelijkheid.

Pieter Bakker 

oud-hoofdredacteur van Kunst en Wetenschap